logo
menu
Ga terug naar overzicht
Werkgevers in actie
Actie verantwoordelijke: Jaap de Bruijn
Korte beschrijving van de actie:
Financiële onzekerheid, ontstaan door ziekte of andere persoonlijke omstandigheden, zorgt vaak voor stress. Het gaat vaak om mensen die kwetsbaar zijn of kampen met een ziekte of aandoening. Wat kunnen werkgevers doen om te voorkomen dat verschillen in gezondheid nog groter worden? Deze actie draait om samenwerking met werkgevers om kennis en best practices te delen over gezonde werkplekken. Werkgevers worden gestimuleerd om een actieve rol te spelen in het bevorderen van gezondheid van hun medewerkers door concrete acties en initiatieven.
Waarom is dit belangrijk?
Werkgevers kunnen een directe invloed uitoefenen op het welzijn en de gezondheid van hun medewerkers, wat uiteindelijk bijdraagt aan een gezondere samenleving.
Wat is de eerstvolgende stap?
Op 17 maart was een vervolgbijeenkomst tijdens de Week van de Gezondheidsverschillen die Pharos jaarlijks organiseert. Hiervan is een kort verslag:

Tijdens de bijeenkomst over de rol van werkgevers werden verschillende voorbeelden gedeeld over de rol die werkgevers kunnen spelen in het terugdringen van gezondheidsverschillen. Allereerst hield Noortje Wiezer van TNO een pleidooi voor het benutten van verborgen arbeidspotentieel. Want het hebben van werk draagt bij aan vitaliteit en zingeving en is daarmee een bevorderende factor voor gezondheid. Uit een monitor van TNO blijkt dat er 415.000 fte aan onbenut arbeidspotentieel van mensen met een chronische ziekte is. Mensen met een praktische opleiding zijn oververtegenwoordigd binnen deze groep. Dit terwijl we deze mensen juist heel hard nodig hebben binnen de arbeidsmarkt. Nu heeft nog maar 15% van de werkgevers iemand met een chronische aandoening in dienst en 77% van de werkgevers is niet van plan mensen met een kwetsbaarheid aan te nemen. Dit is niet meer houdbaar als je kijkt naar hoe veel mensen een chronische aandoening hebben. Maar met simpele maatregelen zoals het bieden van flexibiliteit, open gesprekken, ruimte en ondersteuning, kan dit eenvoudig worden verhoogd.  TNO is bezig met het opzetten van een netwerk van werkgevers die aan deze problematiek willen werken en willen samen met hen een actieplan ontwikkelen om werk toegankelijker te maken. Zie voor meer informatie het factsheet van TNO.

 

Vervolgens sprak Titus Radstake van mijn re-integratie platform over ondersteuning aan mensen die (weer) willen werken na een ongeval of ziekte. Hierbij presenteerde hij mijn Patiëntreis, een model dat mensen met een aandoening begeleid en ondersteunt op hun weg van zorg naar werk. Het is ontworpen om patiënten te helpen om te begrijpen wat ze doormaken op hun gezondheidsreis en makkelijk te gebruiken. Dit is ook relevant voor bedrijfsartsen want er staat veel informatie op. Zie voor meer informatie mijnreintegratie.nl

 

Mathijs Jansen van de Stichting Tegenkracht, vitaal bij kanker, vertelde over de begeleiding van patiënten met kanker en hun ondersteuning om de behandeling zowel fysiek als mentaal zo sterk mogelijk in te gaan. Zij hebben een landelijk netwerk van zorgprofessionals opgebouwd die ondersteuning kunnen bieden. Samen met de patiënt wordt er een vitaliteitsplan op maat ontwikkeld. Dit is een traject van 6 tot 9 maanden. Deze dienstverlening wordt samen met werkgevers aangeboden. Zie voor meer info tegenkracht.nl

 

Vervolgens sprak Joy Diekmeijer van de Arbounie over wat werkgevers kunnen doen voor de gezondheid van medewerkers. Hij gaf de deelnemers de volgende tips mee: 1) investeer structureel in de gezondheid van medewerkers 2) Richt je op alle werknemers, niet alleen de werknemers die al wat minder gezond zijn. Vitaliteit als HR-strategie is belangrijk. 3) zet nieuwe technologie in zoals wearables en gamification.

 

Tot slot sprak Karola Hooijer van het schoonmaakbedrijf CSU over hun duurzaam inzetbaarheidsprogramma Fris in je werk en dan specifiek over het onderdeel Financieel Fris. De aanleiding voor dit programma was dat zo’n 10% van hun medewerkers voorheen een of meerdere loonbeslagen had. Ook was er een hoog verzuim en waren er signalen van financiële zorgen onder de ruim 30.000 medewerkers.  Daarom zijn zij een samenwerking gestart met de budgetcoach groep. Deze biedt een telefonische helpdesk voor financiële vragen, budgetcoach trajecten voor complexere problemen en hulp bij het creëren van financieel overzicht. En met resultaat. Het percentage loonbeslag daalde met behulp van het programma van 10% naar 3%. Ook heeft het ervoor gezorgd dat financiële problemen minder taboe zijn binnen de organisatie. En dat draagt bij aan een vermindering van stress en daarmee aan de gezondheid van medewerkers.

Kijk de vervolgbijeenkomst terug.
 
 

Vervolgstappen

 

De komende periode richten we ons op drie activiteiten: het verzamelen en verspreiden van goede voorbeelden; het bundelen van wetenschappelijke kennis en informatie en het onderling uitwisselen van expertise. 

Sinds het ontstaan van het initiatief in november vorig jaar, sluiten zich steeds meer organisaties en experts aan bij het initiatief. Zo zijn er inmiddels contacten met het Netwerk Lifestyle for Health, de Erasmus Universiteit, de Beweegalliantie en diverse samenwerkende werkgevers. Ook meerdere zorgverzekeraars hebben belangstelling.

Momenteel zijn we met name op zoek naar werkgevers en experts die interesse hebben om samen met ons goede voorbeelden verder uit te werken, inclusief de bewijslast dat het verkleinen van gezondheidsverschillen grote voordelen oplevert voor bedrijven en ondernemers.

Hulpvragen:
Wat zijn de belangrijkste oorzaken van gezondheidsverschillen in relatie tot werk?
Welke niet werk-gebonden stressfactoren veroorzaken verzuim?
Is er geld beschikbaar voor meet up tijdens Week van de Gezondheidsverschillen?
Welke kennisinstellingen hebben we in ons netwerk naar aanleiding van 26 november 2024?
Is er een platform om samen te werken?